Sådan undgår man robuste medarbejdere
En guide til at forhindre stabilitet og lavt sygefravær på arbejdspladsen.
Er du på en af de arbejdspladser der er træt af at søge efter robuste medarbejdere? Her kommer en guide til, hvad I kan gøre for at undgå disse medarbejdere. Det er egentlig ret enkelt: man skal bare skabe en ustabil organisation, der ikke tager højde for sygefravær eller andre kriser. Selv den mest robuste medarbejder vil segne under sådanne betingelser. Så kan det jo være lige meget, om man har robuste medarbejdere eller ej.
I kan blive fri for at være med i kapløbet om de robuste medarbejdere ved at følge nedenstående 4 tommelfingerregler:
1. Undlad risikostyring af medarbejdere og funktioner
Nogle medarbejdere er vigtigere end andre, ligesom nogle af arbejdspladsens funktioner i højere grad påvirker virksomhedens indtjeningsmulighed end andre. En robust arbejdsplads har overblikket over, hvem og hvad der er afgørende for at sikre en stabil drift – og den tager højde for de indeholdte risiko, hvis disse elementer er uarbejdsdygtige.
2. Lad være med at sikre gode arbejdsvilkår
En robust medarbejder kender sine grænser og forventninger til sig selv. En robust arbejdsplads stiller klare mål og tydelige rammer op for sine medarbejdere, så de sjældent er i tvivl om, hvad der forventes af dem og hvornår de er lykkes med en opgave.
Sørg for kun at udlevere løst formulerede arbejdsbeskrivelser og prop ledernes kalendere med mange møder, så de ikke er alt for tilgængelige til at guide medarbejderne undervejs. Medarbejderne skal helst ikke inddrages i planlægning og fastlæggelse af deadlines, det vil gøre målene for realistiske til at sikre stress hos alle parter.
3. Vent med at handle indtil skaden er sket
Robusthed kendetegnes ved en stor grad af selvindsigt. Når I nu har undladt at lave en risikovurdering, så kan I også lade være med at gribe ind overfor stress og uarbejdsdygtighed, før det er for sent. Det er godt, hvis både ledere og medarbejdere ved så lidt som muligt om, hvilke faresignaler man skal holde øje med. Dermed sikrer I, at der ikke bliver reageret i tide. Både medarbejdere og organisation vil blive mest muligt påvirket af stress på denne måde.
4. Arbejd videre, som om intet var hændt
Hvis (når) der opstår sygefravær, så gør I selvfølgelig et eller andet. Næppe det mest effektive, for den slags kræver planlægning og viden. Men når I nu har gjort jeres bedste for at få den sygemeldte tilbage på fode igen – og de tilbageværende medarbejdere har forsøgt at holde skansen imens (uden støtte fra lederen naturligvis), så er det bedste skridt I kan tage, at fortsætte som I gjorde før. Der er ingen grund til at lære af sine erfaringer, hvis man ikke vil forebygge en ny hændelse senere.
Mennesket eller arbejdspladsen?
Et af de argumenter jeg oftest hører for, at man skal have robuste medarbejdere er, at en organisation jo består af mennesker – derfor er det oplagt at søge efter mennesker med psykiske egenskaber som robusthed. Men disse mennesker påvirkes altså i meget høj grad af de strukturer deres arbejde indlægges i. Derfor er det mindst lige så oplagt at søge efter robusthed i strukturerne.
Ovenstående fire elementer kan med ganske få midler gøre en kæmpe forskel for stressniveauet, sygefraværet og produktiviteten på en arbejdsplads. Jeg håber derfor dette indlæg har inspireret dig til at se nærmere på, hvor din arbejdsplads kan have en fordel ud af at ændre strukturer.
På årets folkemøde debatteres også, hvorvidt robusthed kan være opskriften på et godt arbejdsmiljø.
God arbejdslyst og
Trackbacks & Pingbacks
[…] Sådan undgår man robuste medarbejdere […]
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!