3 spørgsmål du bør stille, før du ansætter millenials
En ny generation er på vej ind på arbejdsmarkedet, hvilket kan blive en udfordring for ledere.
“Jeg skal i hvert fald ikke ændre min måde at lede på, bare fordi der kommer nogle snotforkælede unge, som tror de skal passes i hoved og r… Det kan de godt glemme alt om. Hvis man vil arbejde her, så må man tilpasse sig.”
Noget i den retning var reaktionen fra en leder, da jeg i en samtale begyndte at filosofere over, hvordan man er en god leder over for den nye generation, også kaldet millenials (altså dem, der er født omkring årtusind skiftet).
Før dem kom de såkaldt digitalt indfødte (dem, der var teenagere i 0´erne). De er allerede landet.
Millenials er så småt på vej ind på arbejdspladserne. Begge generationer har en hel del tilfælles.
De er unge, energiske og fulde af forventninger til deres nye tilværelse som arbejdstagere. De er vant til at være konstant online og har nogle helt andre vaner og logikker, end de tidligere generationer.
Er I klar til at tage imod dem?
De tænker nemlig anderledes, end os, der er af en lidt tidligere dato. Dermed skal de måske også håndteres anderledes for at være topmotiverede og trives.
Derfor bør man tænke sig godt om, inden man lukke denne generation ind på kontorets gange. For hvis arbejdspladsen, ledelsen og kollegerne ikke er rustet til at modtage de unge, forsvinder de hurtigt igen. Og det kan blive en dyr fornøjelse for alle parter.
Der er særligt tre spørgsmål, man som leder bør overveje, inden man ansætter den nye generation:
- Vil jeg tilpasse min lederstil til deres logik?
- Kan jeg anerkende dem, som de har brug for at blive anerkendt?
- Hvordan holder jeg MUS samtaler, så de er motiverende også for denne generation?
Ledelse i en millenial logik
Hvis du sidder derude som leder, bør du overveje, hvordan din lederstil passer ind i den nye generations måde at tænke og agere på.
De vil gerne ledes. De vil gerne have en kompetent og tydelig leder, som viser dem vejen. Men hvis det skal gøres på deres måde, skal du gentænke din måde at være ledestjerne på.
Det viser sig på mange felter, som alle kan påvirke din ledelsesstil. Første spørgsmål er derfor, om du er villig til at tilpasse din måde at lede på, eller om du forventer, at de tilpasser sig?
Jeg siger ikke, at man skal være en kamelæon, som skifter farve hele tiden, afhængig af hvem man agerer overfor. Langt de fleste mennesker foretrækker at have en leder, som er tilregnelig og bevarer sin integritet. Men man skal ikke behandle alle mennesker ens. Folk har jo forskellige behov, derfor bør man også tilbyde dem noget forskelligt.
Det primære at være opmærksom på er, at millenials har behov for en leder, der er bare tilnærmelsesvis lige så virtuelt orienteret som dem selv. De har ikke brug for at du passer og plejer dem i den gammeldags forståelse. Du skal ikke være til stede hele tiden. Men du skal helst vær tilgengængelig hele tiden. Det betyder, at du kan drage nytte af at bruge andre tekniske hjælpemidler ud over mail og telefon i din kommunikation med dem. Messenger, snapchat, facebook, skype osv. bør indtænkes i din kommunikationsstrategi.
Det stiller selvfølgelig nogle store krav til dig, men tro mig, det er godt givet ud. For hvis de unge får de input, som de efterspørger, så vil de arbejde herfra og til evigheden for at løse deres opgaver.
Hvordan anerkendelse man en millenial?
Og apropos de social medier, så er anerkendelse af en millenial tæt knyttet til de sociale medieværktøjer, som de er vokset op med. Der skal likes, deles, kommenteres løbende. Det er nemlig anerkendelse i det nye årtusinde. Ikke er skulderklap i enerum, for en enkelt ekstraordinær opgave. Nej, det skal foregå løbende og så officielt som overhovedet muligt. De unge er vant til at få løbende feedback på deres adfærd. En vane, der tages med ind som en forventning til jobbet. Anerkendelse skal være kvantitativ, ikke i så høj grad kvalitativ, som vi er vant til.
Så når du nu har bevæget dig ind på facebook, linkedin osv. , så sørg lige for også at like det de deler. Skriv små hurra-opslag om deres præstationer. Vær kreativ og vær der mange gange om dagen. Det lønner sig.
MUS samtaler – et forældet koncept?
Nogen vil argumentere for, at det i det hele taget er forældet at afholde MUS samtaler
Men det kommer nok mest an på, hvordan I afholder MUS samtaler i jeres virksomhed. Hvad er pointen i dem? Hvilken værdi ønsker I at opnå?
Som en metode til forventingsafstemning kan MUS samtaler give udmærket mening. De skal bare ikke stå alene – og da slet ikke med en millenial ansat. Overfor denne generation er det også meget vigtigt at du ændrer dine spørgsmål, for “hvor ser du dig selv om 5 år” giver ikke mening for en millenial. De motiveres af kortsigtede mål. Når forandring er et grundvilkår, er langsigtet karriereplanlægning meningsløst. Derfor skal du gentænke dine MUS metoder, hvis du ønsker at bruge dem som motiverende værktøj.
Inden du ansætte millenials, så spørg lige dig selv: Hvordan holder jeg MUS samtaler, så de er motiverende også for denne generation? Vil jeg holde fast i konceptet? Vil jeg bruge løbende motivationssamtaler i stedet for?
Mere om millenials
Som du nok kan se, er der en del at tænke over, inden man som leder tager imod den nye generation. Det gælder også for kollegerne, som helt sikkert også vil møde adfærd, der kan være svær at forstå ud fra gamle logikker.
Der er mange overvejelser, der er værd at se nærmere på, når den nye generation begynder at snige sig ind på arbejdsmarkedet. Forhåbentlig lærer vi hurtigt af hinanden, så det fortsat bliver motiverende at gå på arbejde. Som leder, som kollega og som millenial.
God arbejdslyst og
– Bettina Prühs
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!