Styr lige din kommunikation, så den ikke forstyrrer andres fritid
Husker du at sende dine mails, facebook og Lync beskeder indenfor “normal” arbejdstid?
Vi arbejder forskelligt
Nogle har brug for at tømme mailbunken inden de møder på arbejde mandag morgen. Fordi det passer bedst ind i deres dagsprogram. Fordi det giver dem luft til at lave andre ting. Fordi de så kan gå tidligere hjem for at hente ungerne.
Andre har brug for at holde helt fri, når de holder fri. Det har de fleste af os sådan set, da det er et menneskeligt behov, at have nogle psykologiske grænser for, hvornår vi forventes at påtage os hvilken rolle. Hvornår vi kan tænke på andet end arbejde. Hvornår vi kan tillade os at “give slip”
Teknologien styrer vores opmærksomhed, hvis vi ikke styrer teknologien
Men er det overhovedet muligt at få den frihed, når det er så let at sende og modtage beskeder med al den teknologi, der gør os tilgængelige hele tiden?
Vi er nødt til at tage kontrol over teknologien. Ellers bliver den brugt til at overskride alt for mange grænser, inklusiv de psykologiske. Det giver stress og mistrivsel.
Forsink din kommunikation
Et af de gode råd fra Kasper Kiilerich Hyttel, der har forsket i emnet er, at lade være med at sende mails til dine kolleger, når du arbejder udenfor jeres arbejdstid. Send dem afsted fra din indboks, men sørg for at bruge en teknologi, der kan forsinke modtagelsen af dine mails. Så de ikke forstyrrer unødigt.
Siden vi lavede denne podcast i starten af juni måned, har google indført muligheden for at forsinke mailafsendelse. Herligt. Nu kan du i stedet for at trykke send, planlægge din afsendelse, så den ikke forstyrrer dine kolleger/medarbejdere i deres fritid.
Det kræver en vaneændring, men vil helt sikkert blive værdsat af de medarbejdere, der ikke ønsker at blive mindet om deres arbejde, når de har fri
Når en leder arbejder i weekenden sætter det store forventninger til medarbejdernes arbejdstid
I denne artikel fra Wall Street Journal: Sunday Night Is the New Monday Morning, and Workers Are Miserable (desværre under en betalingsmur), undrer en leder sig over, hvorfor hans medarbejdere besvarer mails fra ham søndag aften. Indtil de gør ham opmærksom på, at de bare reagerer på de mails han sender dem i løbet af søndagen. Fordi hans adfærd tolkes som, at han implicit forventer, at hvis han arbejder søndag, så gør medarbejderne det vel også. Det var ikke hans intention eller forventning. Men sådan bliver det opfattet.
Lederen skal gå forrest for at sikre grænserne på arbejdspladsen
Det kan godt være, at det fungerer bedst for denne leder at få ryddet sin mailbunke i løbet af søndagen, når ungerne er til fodbold og der er arbejdsro. Men signalværdien ved at arbejde grænseløst er meget væsentlig, når man befinder sig i en lederrolle. Ovenstående leder reagerede heldigvis på denne indsigt og har nu indført en teknologi, der blokerer for at kunne modtage mails i weekenden.
Teknologien forhindrer ikke lederen i at komme af med sin bunke, men det forhindrer medarbejderne i at føles sig presset over, at chefen har grænseglidende arbejdstider.
Som leder er man nødt til at gå forrest, når rammer og grænser skal defineres på en arbejdsplads. Det gælder i høj grad også forventningen om, hvordan der kommunikeres. Og hvad der kan betragtes som arbejdstid.
Tænk over det næste gang du skal have ryddet bunken.
God arbejdslyst og
– Bettina Prühs
Læs mere om grænsesløs teknologi
Heydesk gæsteblogger på Godtarbejdsliv.dk: Fjernarbejde kan mindske stress og øge ens produktivitet
Kasper Hyttel: Tre ting du kan gøre for, at arbejdspladsens tilgængelighedsnormer ikke stikker af
Kasper Hyttel: Tilgængelighed og arbejdsrelateret brug af teknologi efter alm. arbejdstid – risici og organisatoriske handlemuligheder
Tristan Harris: How Technology Hijacks People’s Minds
Christin Mellner: Sæt grænser for arbejdet i seks step
Trackbacks & Pingbacks
[…] Styr lige din kommunikation, så den ikke forstyrrer andres fritid […]
[…] Selvom mails og chatbeskeder kommer ind i en flydende strøm og man altid kan tilgå dem, behøver de ikke blive svaret på hele tiden. Den grænseløse teknologi skal bruges effektivt, men hensynsfuldt. Skab enighed om, hvordan mails håndteres og hvor lang tid der kan og må gå, fra en mail er modtaget til der reageres på den. Det er under alle omstændigheder en god ide af forventningsafstemme, hvordan I styrer jeres teknologiske muligheder. […]
Skriv en kommentar
Want to join the discussion?Feel free to contribute!