,

Det er endnu engang bevist: Når medarbejdere trives, leverer de også bedre

Derfor kan det betale sig at investere i medarbejderes trivsel

Det er en gammel sandhed, men ofte bliver der stillet spørgsmålstegn ved, om det egentlig kan betale sig at investere i forebyggelse og sikring af trivsel.

Forskning viser sammenhængen mellem medarbejdertrivsel og virksomhedens bundlinje

I et større dansk forskningsprojekt har man målt virksomheders overskud som en objektiv indikator for, om trivsel påvirker virksomhedens bundlinje. Resultatet er klart:

Højere trivsel er lig med højere omsætning. (Lydiksen et al 2023, DTU)

Omsætningen er koblet til målingen af jobtilfredshed hos tusindvis af medarbejdere i danske virksomheder på tværs af sektorer. Resultatet er det samme indenfor detail, industri og servicevirksomheder: omsætningen stiger med 8% hver gang trivslen stiger 1 trin (på en skala fra 1-10).

Det kan altså betale sig at have medarbejdere, der trives.

Denne graf fra forskningsprojektet viser tydeligt, hvordan der er tæt sammenhæng mellem trivsel og virksomhedernes omsætning:

Sammenhæng mellem trivsel og virksomhedens omsætning

Høj tilfredshed med ledelsen giver bedre performance

To faktorer er særligt betydende for medarbejdernes performance: tilfredshed med ledelsen og en følelse af at have udrettet noget.

En god leder har altså direkte betydning for både medarbejderens trivsel og præstation. Hvis du trives på arbejdet, leverer du også bedre resultater.

En dygtig leder er en, man har stor tillid til, som støtter medarbejderen i hverdagen, er dygtig til at kommunikere og anerkender andres arbejde. Sådan en leder styrker medarbejdernes performance.

Effektiv trivsel på jobbet gennem mestring og resultater

Leverer vi, fordi vi trives, eller trives vi, fordi vi leverer? I litteraturen kaldes den anden afgørende kobling mellem trivsel og produktivitet for sense of achievement. Mennesker trives, når de oplever at have udrettet noget fornuftigt, bidraget positivt og brugt deres kompetencer.

Denne faktor i sammenhængen mellem trivsel og høj omsætning kan også relateres til en dygtig leder, som sætter medarbejderen i en position, hvor det er muligt at lykkes med en opgave. Anerkendelse for udført arbejde fører både til øget trivsel og bedre resultater.

En win-win situation at sikre performance gennem arbejdsglæde

Forskning viser, at medarbejdere, der trives, ikke kun bliver mindre syge og bliver længere i virksomheden, men de yder også bedre. Det er dermed til alle partes fordel, hvis virksomhederne investerer i at sikre høj medarbejdertrivsel:

Når medarbejdere trives, leverer de et bedre produkt.

PS: Forskningen er også opmærksom på, at det modsatte kan være tilfældet: I en virksomhed, der kører dårligt, trives medarbejderne også dårligere og performer derfor værre. I undersøgelsen er der taget højde for denne omvendte kausalitet ved at fokusere på virksomheder med positiv vækst.

Læs mere om trivsel og effektivitet

Lydiksen, N., Gotfredsen, A., Ladenburg, J. & Stenbro, H. (2023) Job satisfaction and firm earnings—Evidence from matched survey and register data. LABOUR, 37(2), 197–221.

 

0 replies

Skriv en kommentar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Jeg er ikke en robot: