Jeg arbejder med at forandre virksomheder
Ved at lave langtidsholdbare organisationsforandringer
Udgangspunktet for mit arbejde som proceskonsulent er, at vi alle er aktive deltagere i mere eller mindre planlagte organisatoriske forandringer. Hvis disse forandringer skal understøtte jeres virksomheds strategi og levering af kerneopgaven, ser jeg det som min opgave at understøtte jer i det arbejde.
Til den opgave har jeg mange års praktisk erfaring og en masse forskningsteori med i bagagen, som kan sikre jeres forandringssucces.
Det får I:
- Professionel rådgivning om, hvordan I kan implementer langtidsholdbare forandringer på arbejdspladsen
- Ekspertviden om forandringsprocesser og organisationspsykologi
- Evidensbaserede værktøjer til store og små forandringer
- Erfarne proceskonsulenter der ved, hvordan strategi, ledere og medarbejdere bedst kan udvikles sammen
- Muligheden for at komme i mål med de forandringsønsker I opstiller
Hvordan arbejder jeg med forandringer?
Alle arbejdspladser gennemgår forandringer hele tiden. Jeg medbringer en systemisk forståelse af disse forandringer. Derfor er der hele tiden en opmærksomhed på at sikre, om forandringerne påvirker hinanden hensigtsmæssigt og at alle forandringsplaner kræver løbende evaluering og tilpasning til systemet.
Nedenstående model er den jeg tager udgangspunkt i, når jeg deltager som forandringsagent hos jer.
Forandring kræver strategisk handling
Tilstrækkelig viden er ikke nogen garanti for, at der sker nogen ændring af jeres organisation, arbejdsmiljø, samarbejde, kollegiale relationer, stressniveau eller effektivitet. Der skal mere til. Derfor anbefaler jeg altid, at I gennemtænker, hvad målet er med vores ydelse og med jeres forandring.
Hvad er det I gerne vil have, i stedet for det I har i dag?
Proces for holdbare organisationforandringer
Sæt konkrete mål organisationens udvikling
Ved at sætte nogle konkrete og målbare mål, kan vi bedre finde det rette middel til at bringe jer videre i processen. Vi hjælper meget gerne med til at sikre, at I bliver helt sikre på, hvilke forandringer I ønsker og at de styrker kerneopgaven. Herfra kan vi lægge planer for, hvordan I kommer tættere på den ønskede forandring.
Planlæg forandringen løbende
En forandring skal naturligvis planlægges, men ingen kan forudse alle reaktioner og hændelser. Derfor bør målsætning, planlægning, gennemførsel og evaluering foregå i en iterativ proces, hvor forventninger og planer løbende justeres til virkeligheden. Sådan sikrer vi langtidsholdbare successer.
Inddrag organisationens viden i forandringen
Vi tror på, at medarbejderinddragelse er afgørende i både planlægning og udførsel, hvis forandringerne skal gøres langtidsholdbare. Der er meget værdifuld viden at finde hos dem, der arbejder med kerneopgaven i praksis. Hvis de inddrages, sikres også et højere engagement og dermed også mere sandsynlighed for, at forandringerne gøres holdbare i længden.
Gennemfør forandringerne med respekt for hverdagen
De fleste organisationer er forandringskompetente og villige til at tilpasse deres praksis. Derfor skal modstande og forhindringer bruges til at udvikle endnu bedre forandringer. Ved at sikre organisatorisk læring og arbejde aktivt med barrierer, kommer I lettere og bedre i mål.
Evaluering på organisationens udvikling
En løbende evaluering af forandringsarbejdet sikrer, at I ikke bruger ressourcer på at bevæge jer i en uhensigtsmæssig retning og at metoderne har den ønskede effekt. Derfor indarbejder vi altid evaluering som et kerneelement i de organisationsforandringer vi understøtter.
Hvilke metoder bruger jeg til at facilitere organisationens udvikling?
Det kommer naturligvis an på, hvilken forandring I ønsker og hvordan I vil have mig til at understøtte jeres udvikling. Jeg assisterer gerne med målsætning, planlægning, gennemførelse og evaluering eller deltagelse i en del af jeres proces.
Alle implementering af forandringsprocesser udvikles sammen med jer og tilpasses det konkrete behov. I proceskonsultation udvikles hele tiden nye metoder til at sikre gode forandringsprocesser og da jeg er tilknyttet universiteterne, holder jeg skarpt øje med, hvad der fungerer.
Her er et udsnit af de mest benyttede metoder til organisationsforandring:
- Individuel coaching
- Teamcoaching
- Styrk Arbejdsmiljøet med Medarbejderne (SAM metode)
- Storgruppeinterventioner
- Fremtidsværksted
- Historieværksted
- Appreciative inquiry cirklen
- Reflekterende teams
- Dialogiske processer omkring organisationens sprog